Springest verkozen tot Beste Werkgever 2014-2015 in categorie Nieuwe Helden

10 DECEMBER 2014, AMSTERDAM, NETHERLANDS
Springest is verkozen tot NRC Beste Werkgever 2014-2015 in de categorie ‘Nieuwe Helden’. Accenture won de award voor Beste Werkgever bij de grotere organisaties. De bedrijven werden beoordeeld op arbeidsvoorwaarden, medewerkerstevredenheid en leerklimaat. Springest werd in het bijzonder geprezen vanwege zijn organisatievorm zonder managers, ondergeschikten en bureaucratie en vanwege zijn leerklimaat.

Springest is verkozen tot NRC Beste Werkgever 2014-2015 in de categorie ‘Nieuwe Helden’. Deze categorie werd dit jaar voor de eerste keer geïntroduceerd voor kleinere organisaties tot 75 medewerkers. Accenture won de award voor Beste Werkgever 2014-2015 bij de grotere organisaties. Bedrijven werden beoordeeld op hun arbeidsvoorwaarden, medewerkerstevredenheid en leerklimaat.

Het Beste Werkgeversonderzoek wordt inmiddels ruim tien jaar uitgevoerd door SatisAction en richt zich op werkgevers met hoger opgeleiden. NRC carrière besloot dit jaar een award-categorie voor kleinere organisaties toe te voegen. Het werkgeverschap werd hiervoor aan de hand van kwalitatief onderzoek getoetst. Springest werd in het bijzonder geprezen vanwege zijn organisatiestructuur Holacracy, een organisatievorm zonder managers, ondergeschikten en bureaucratie en vanwege zijn leerklimaat.

Ruben Timmerman, oprichter van Springest: “Met Springest willen we het zo makkelijk mogelijk maken om te leren. Dit doen we met onze opleidingsvergelijkingssite en met onze tool voor bedrijven, Springest Go, waarmee het makkelijker wordt voor medewerkers aan de slag te gaan met hun leerdoelen. Doordat we dagelijks met het onderwerp bezig zijn, is leren voor ons iets vanzelfsprekends. Niet alleen op vooraf geplande momenten, maar continu. Daarom besteden we bijvoorbeeld veel aandacht aan interne kennisdeling. We geven elkaar training en feedback en evalueren door met duidelijke metrics te werken. Hier gebruiken we verschillende tools voor, zoals Slack, Asana en het zelf ontwikkelde Sputr, een soort Facebook voor interne berichten.”

Als je verder wilt komen als individu en als organisatie moet je jezelf blijven ontwikkelen. Timmerman: “We werken volgens Holacracy en gebruiken de GTD-methode van David Allen. In beide methoden wordt veel nadruk gelegd op purpose-driven productiviteit en eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. De transparantie in ons bedrijf is heel groot. Iedereen kan zien wie waarmee bezig is en wie waarvoor verantwoordelijk is. Daardoor zijn zowel de successen die behaald worden als de zaken die minder goed gaan heel zichtbaar. Ook daar leer je veel van.”

Andere punten waarmee de Amsterdamse startup mee scoorde volgens het gerenommeerde onderzoeksbureau waren de optie op een aandelenplan en de biologische gezonde lunch in de arbeidsvoorwaarden, de wekelijkse Town Hall-meeting voor interne kennisdeling en de Mentoring Circle voor onderlinge coaching.

"Doordat we dagelijks met het onderwerp bezig zijn, is leren voor ons iets vanzelfsprekends. Niet alleen op vooraf geplande momenten, maar continu." Ruben Timmerman, oprichter Springest

Springest is dé site waar je alles vindt om naast je werk te leren. Iedere maand zoeken en boeken 300.000 bezoekers cursussen en opleidingen in onze database van bijna 160.000 aanbieders. Bezoekers kunnen filteren op basis van onder meer prijs, niveau en lesduur en meer dan 50.000 reviews van cursisten raadplegen. Met Springest Go kunnen werkgevers opleidingen voor hun werknemers centraal aanbieden. Deze online leercatalogus op maat kan tevens in bestaande Learning Management Systemen geïntegreerd worden.

Springest is opgericht in 2008 (onder de naam Eduhub) om het voor iedereen makkelijker te maken de juiste opleiding te vinden. De in Amsterdam gevestigde organisatie telt op dit moment 25 medewerkers en heeft de ambitie de Amazon van het leren te worden. Springest is actief in Nederland, Duitsland en Engeland.