Positieve aandacht voor een leven lang leren met campagne Nederland Leert

Branche-initiatief streeft naar bewustwording positieve aspecten van leren

31 JULI 2014, AMSTERDAM, NETHERLANDS
Samenvatting
Nederland Leert is een branche-initiatief, tot stand gekomen in het kader van het groeiend economisch belang van een leven lang leren. Doelstelling van dit initiatief is te laten zien dat onderwijs niet alleen een ‘noodzakelijk kwaad’ is; leren is ook leuk. De eerst campagne start 1 augustus met een online fotowedstrijd. Wie of wat is leren voor jou? Deel je foto via www.nederlandleertweek.nl.

Op 1 augustus start de eerste Nederland Leert-campagne om leren in Nederland positief onder de aandacht te brengen. Nederland Leert is een branche-initiatief, tot stand gekomen in het kader van het groeiend economisch belang van een leven lang leren en trapt dit jaar af met een online fotowedstrijd. Met deze actie kan iedereen zelf in beeld brengen wie of wat leren voor hem of haar is. Doelstelling van dit initiatief is te laten zien dat onderwijs niet alleen een ‘noodzakelijk kwaad’ is; leren is ook leuk.

16,5 procent van de Nederlanders volgt op dit moment een opleiding naast zijn of haar werk. Het streven van het kabinet is een stijging naar 20 procent in 2020. Verschillende partijen hebben hun handen belangeloos ineengeslagen voor dit initiatief. “We hopen met deze actie bewustwording te creëren voor de positieve aspecten van een leven lang leren. Of je jezelf nu op persoonlijk of professioneel vlak ontwikkelt , de groei die je ervaart tijdens een leerproces is uiteindelijk vrijwel altijd positief. Met de foto’s kunnen mensen elkaar inspireren en motiveren”, aldus Helma van den Berg, auteur op het gebied van Het Nieuwe Leren, werkzaam bij HEMA academie en één van de initiatiefnemers van Nederland Leert.

Ruimte voor ontwikkeling 

Betrokkenheid bij de eigen persoonlijke ontwikkeling is een goede succesindicator. Ruben Timmerman, oprichter van opleidingsvergelijkingssite Springest en mede-initiatiefnemer van NL leert, licht toe: “We zien dat werknemers steeds vaker zelf op zoek gaan naar mogelijkheden om door te leren. Hun zelfredzaamheid wordt groter. Werkgevers zouden werknemers de ruimte moeten bieden om hun eigen weg te vinden in hun ontwikkeling. Dat komt hun motivatie ten goede, en zo worden betere resultaten geboekt. Wij hopen dat dit initiatief inspireert en bijdraagt aan de bewustwording van die interne motivatie, want met de juiste motivatie leert iedereen graag iets nieuws.”

Deelnemers aan de actie kunnen hun leerselfies en -foto’s met hun favoriete leraar, trainer of coach uploaden via de website www.nederlandleertweek.nl tot 15 september 2014. Zij dingen met hun foto’s mee naar een publieks- en een juryprijs in verschillende categorieën. Het publiek kan stemmen op zijn favoriete foto’s op de actiesite. De jury bestaat uit Bas Haring en fotografen Lars Boering en Marieke van der Velden en leraar van het jaar 2013 Jan Willem van den Bos. De prijsuitreiking vindt plaats op 24 september bij Sanoma in Hoofddorp.

---

Noot voor de pers: Meer informatie over Nederland Leert en deze campagne is te vinden via www.nederlandleertweek.nl. Voor beeldmateriaal, vragen over de campagne en interviewverzoeken kunt u terecht bij Lotte Blanken via info@nederlandleertweek.nl of via +31 (0)6 33 36 57 67 of Sofie Angevaare via sofie@springest.com.

Over Nederland Leert Nederland Leert is een gezamenlijk initiatief van HEMA academie, UPlearning, Libelle Academy, Heutink, LuisterWijs en Springest, opgericht om met jaarlijkse campagnes extra positieve aandacht voor leren te creëren. De eerste campagne vindt plaats van 1 augustus tot 24 september 2014. Partners in deze campagne zijn ECDL, Van den Berg Training & Advies, Nikta, Satisvact, e-learning.nl, HEMA New Services, A&O provincies en Moovs.

Over de foto-actie Deelnemers aan de actie kunnen hun leerselfies en foto’s met hun favoriete leraren uploaden via de website www.nederlandleertweek.nl. Zij maken hiermee kans op verschillende prijzen. Wie deel wil nemen aan de fotowedstrijd kan zijn foto uploaden tot 15 september.

Citaten
"“We hopen met deze actie bewustwording te creëren voor de positieve aspecten van een leven lang leren."" Helma van den Berg, initiatiefnemer Nederland Leert
""Met de juiste motivatie leert iedereen graag iets nieuws."" Ruben Timmerman, mede-initiatiefnemer Nederland Leert
Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Springest Nederland

Over Springest

Springest is dé site waar je alles vindt om naast je werk te leren. Iedere maand zoeken en boeken 350.000 bezoekers cursussen en opleidingen in onze database van meer dan 250.000 leerproducten. Bezoekers kunnen filteren op basis van onder meer prijs, niveau, leerstijl en lesduur en meer dan 64.000 gedeelde ervaringen van cursisten raadplegen. Met Springest Go kunnen werkgevers opleidingen voor hun werknemers centraal aanbieden. Dit online leerplatform kan tevens in bestaande Learning Management Systemen geïntegreerd worden.

Springest is opgericht in 2008 (onder de naam Eduhub) om het voor iedereen makkelijker te maken de juiste opleiding te vinden. De in Amsterdam gevestigde organisatie heeft 50 medewerkers en heeft de ambitie om iedereen te helpen zijn volle potentieel te bereiken. Springest heeft kantoren in Nederland en Duitsland, en is verder actief in België en Engeland. Springest Go, de B2B-propositie van Springest, is hét leerplatform voor grote organisaties als PostNL, ING, Vattenfall, Bavaria, Siemens, Stork en Aegon.

berichten