Onderzoek toont aan waar mobilteitscentra tekortschieten

10 APRIL 2017, AMSTERDAM, NEDERLAND
Samenvatting
De meest gevolgde trainingen en cursussen vinden grotendeels plaats ten behoeve van specialisering, terwijl het gros van de respondenten (67%) aangeeft kennis te moeten verbreden. Ook toont het onderzoek aan dat het leren in de financiële dienstverlening te veel is gericht op titels, status en diploma’s en te weinig op carrièrebijdrage. De waarde van een diploma blijkt met 57% de belangrijkste factor in het kiezen van een opleiding. De betrouwbaarheid, de inhoudelijke kwaliteit en de bereikbaarheid (van de opleider) zijn daarna de drie belangrijkste factoren. Slechts 27% vindt carrièrebijdrage de belangrijkste reden om een opleiding te volgen.

Springest, opleidingsvergelijkingssite en boekingsplatform voor alles wat je kunt leren, heeft in samenwerking met onderzoeksbureau NIDAP de HRD Trends van 2017 onderzocht. Meer dan 3.900 werknemers uit verschillende branches in Nederland werden ondervraagd. Op basis van 188 respondenten in de financiële dienstverlening is dit aparte onderzoeksrapport opgesteld.

Te weinig aandacht voor verbredende trainingen

Gemiddeld ligt in Nederland- bij vaardigheidstrainingen - de nadruk op communicatieve vaardigheden, coachende vaardigheden en andere, verbredende trainingen. In de financiële dienstverlening wordt het verbeteren van communicatieve vaardigheden wel gestimuleerd, maar het verbeteren van andere verbredende vaardigheden wordt achterwege gelaten ten gunste van analytische & projectmatige vaardigheden. Hierdoor worden medewerkers minder breed inzetbaar, terwijl dit juist nu belangrijk is. Er is te veel sprake van bijscholing en te weinig sprake van omscholing.

Medewerkers zelf proactief en tevreden met werkgever

Verder toont het rapport een duidelijk beeld over de huidige staat van mobiliteit in de financiële dienstverlening, evenals de mentaliteit van werknemers tegenover leren. Twee derde van de ondervraagden geeft aan meer belang te hechten aan kennisverbreding dan verder specialiseren. De meerderheid (62%) is van mening dat werkgevers voldoende actie ondernemen om doorleren te stimuleren.

Eén van de belangrijkste conclusies: bijna drie kwart van de ondervraagden is van mening dat doorleren altijd je eigen verantwoordelijkheid blijft.

Slechts 35% van de ondervraagden is bekend met het scholingsrecht in de Wet Werk en Zekerheid (WWZ).

Aanbevelingen

De financiële dienstverlening moet de leercultuur behouden. In deze sector is het belangrijk om experts te hebben die alles over hun onderwerp weten, maar medewerkers moeten ook andere vaardigheden ontwikkelen. Door eerst te beginnen met het breed opleiden van talent, kan een organisatie daarna vraaggestuurd specialiseren op het moment dat een marktverschuiving plaatsvindt. Het onderzoek toont aan dat medewerkers zelf al het initiatief nemen om te leren en het belang hiervan ook begrijpen. Dit kan worden benut door een overzichtelijk cursusaanbod te generen zodat er ook buiten de specialisatie kan worden gekeken. De afdeling HR(D) en mobiliteitscentra kunnen hier de sleutelrol in spelen.

Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Springest Nederland

Over Springest

Springest is dé site waar je alles vindt om naast je werk te leren. Iedere maand zoeken en boeken 350.000 bezoekers cursussen en opleidingen in onze database van meer dan 250.000 leerproducten. Bezoekers kunnen filteren op basis van onder meer prijs, niveau, leerstijl en lesduur en meer dan 64.000 gedeelde ervaringen van cursisten raadplegen. Met Springest Go kunnen werkgevers opleidingen voor hun werknemers centraal aanbieden. Dit online leerplatform kan tevens in bestaande Learning Management Systemen geïntegreerd worden.

Springest is opgericht in 2008 (onder de naam Eduhub) om het voor iedereen makkelijker te maken de juiste opleiding te vinden. De in Amsterdam gevestigde organisatie heeft 50 medewerkers en heeft de ambitie om iedereen te helpen zijn volle potentieel te bereiken. Springest heeft kantoren in Nederland en Duitsland, en is verder actief in België en Engeland. Springest Go, de B2B-propositie van Springest, is hét leerplatform voor grote organisaties als PostNL, ING, Vattenfall, Bavaria, Siemens, Stork en Aegon.

berichten