Springest mede door Holacracy weer in top 3 NRC Carrière Helden

Twee andere bedrijven met Holacracy in top 15

26 JANUARI 2017, AMSTERDAM, NEDERLAND
Springest, opleidingsvergelijkingssite en boekingsplatform voor alles wat je kunt leren, heeft opnieuw een prijs bemachtigd voor goed werkgeverschap. Dit jaar als nummer drie van de Carrière Helden 2016/2017. Holacracy, vrijheid en het doorvoeren van continue verbeteringen als werkgever zorgt voor gelukkige werknemers. De toekomst van het leren introduceren voor consumenten en bedrijven is waar Springest zich het meeste mee bezig houdt. Met deze voorbeeldfunctie tegenover lerende organisaties legt Springest vooral de nadruk op het leerklimaat.

‘Toen ik de Holacracy grondwet ondertekende, deed ik afstand van mijn "macht" als oprichter. Voor mij was dat een makkelijke keuze. Ik geloof dat mensen zelf het beste de regie over hun eigen ontwikkeling kunnen nemen. Ik moedig iedere manager dan ook aan om zichzelf de vraag te stellen: "Weet ik nou echt wat het beste is voor mijn medewerker?’’ Awards als dit bevestigen dat onze manier van Holacracy de juiste keuze was.’ Zegt Ruben Timmerman, oprichter van Springest.

Holacracy was een onderdeel van de oplossing. Iedereen stimuleren om bij te leren hoort daar net zo goed bij. Alles dat een medewerker doet, is inzichtelijk voor iedereen. Die transparantie zorgt ervoor dat we overal kritiek op kunnen geven, waar iedereen van kan leren. Omdat die kritiek op rollen - en diens accountabilities - is gericht, blijft de weerstand laag. Het resultaat? Een sneller leerproces en vrolijke collega’s. Daarom spreek ik nu als Happiness Officer en niet als oprichter. Het eerste is namelijk mijn rol. Het tweede zou een verheerlijking van mijn ego zijn. Daar schiet niemand iets mee op.’

Holacracy

Springest werkt sinds 2012 als eerste in Nederland volgens de Holacracy-methode. Holacracy is een nieuw besturingsmodel voor organisaties, waarbij autoriteit in een organische, platte structuur in ‘cirkels’ (teams) en ‘rollen’ (verantwoordelijkheden) wordt gedistribueerd over alle medewerkers. Iedere medewerker is hierdoor ‘manager’ van zijn eigen rollen en draagt zelf de verantwoordelijkheid voor het functioneren van deze rollen. De organisatiestructuur van Springest - in rollen en cirkels - is geheel transparant online te zien.

Geen groei zonder uitdagingen

Hard doorgroeien is voor kleine bedrijven een tweezijdig zwaard. Door groei kan je ambities verwezenlijken en meer mensen van een baan voorzien, maar doe je dat te snel? Dan riskeer je een scheiding tussen de oude garde en nieuwelingen. Er gaat daarom veel aandacht uit naar nieuwe collega’s. Door de snelle groei van Springest is er veel aandacht besteed aan het onboarden. Niet zonder resultaat.

Victoria Broens is begin dit jaar van start gegaan bij Springest: De vrijheid die je hier krijgt, is best wennen, maar heel enerverend. "We’ll do it Live!" (de mantra van Springest) wordt echt wel in je gestampt wat dat betreft. Die vrijheid en andere manier van denken overrompelt je in je eerste weken, maar daardoor kon ik ook meteen aan de slag. Ik word continu uitgedaagd om fouten te maken.’

Juist die fouten signaleren een probleem in een proces, en dat is iets waar het hele bedrijf van leren. ’Faalangst wordt hier het raam uitgegooid. Als je bang bent om fouten te maken ga je ook minder uit eigen initiatief ondernemen. De drang om binnen je rollen - vanuit eigen initiatief - iets te doen zorgt voor snelle groei. Dat is natuurlijk heel mooi om te zien. Maar het zorgt vooral dat ik en mijn collega’s ons hier gelukkig voelen. We hebben een cultuur gecreëerd waar het veilig is om feedback te geven’ zegt Mathijs Blokland, Springeteer sinds 2011.

Voorbeeldfunctie

Voor zakelijke gebruikers is er ook een oplossing in de vorm van Springest Go. Een leerplatform leveren voor organisaties heeft ook gevolgen op je werkgeverschap. Ewout Meijer, o.a Account Manager bij Springest:

‘Springest heeft als doel om iedereen zijn of haar volledige potentieel te laten benutten, dat geldt dus ook voor onszelf. Daarom is het juist zo belangrijk voor ons om prijzen voor goed werkgeverschap te winnen. Dat laat zien dat we op de goede weg zitten. We wonnen twee keer op een rij de eerste plek. Nu hebben we de derde plaats en daar zijn we ontzettend blij mee. Het laat ons natuurlijk ook zien dat we op het gebied van werkgeverschap bij moeten blijven leren en door moeten ontwikkelen. We zijn dan ook direct begonnen met het versterken van de teambinding door een buddy-systeem op te zetten.’

‘Volgend jaar gaan we natuurlijk weer voor nummer één.’

"Ik moedig iedere manager dan ook aan om zichzelf de vraag te stellen: "Weet ik nou echt wat het beste is voor mijn medewerker?’’ " Ruben Timmerman
"Ik word continu uitgedaagd om fouten te maken" Victoria Broens
"Faalangst wordt hier het raam uitgegooid. Als je bang bent om fouten te maken ga je ook minder uit eigen initiatief ondernemen. De drang om binnen je rollen - vanuit eigen initiatief - iets te doen zorgt voor snelle groei. Dat is natuurlijk heel mooi om te zien. Maar het zorgt vooral dat ik en mijn collega’s ons hier gelukkig voelen. We hebben een cultuur gecreëerd waar het veilig is om feedback te geven" Mathijs Blokland