Bedrijven reserveren meer opleidingsbudget voor e-learning

HR zet in op intern en online leren voor Human Resource Development

20 AUGUSTUS 2015, AMSTERDAM
Samenvatting
Uit onderzoek van Nidap blijkt dat 24 procent van het opleidingsbudget van grote en middelgrote organisaties in Nederland voor e-learning wordt gereserveerd. In 2012 was dit nog 9 procent. Vooral in de zorg is e-learning populair. Bedrijven investeren nog steeds het meeste in open inschrijving opleidingen, maar voor e-learning, interne trainingen en incompany trajecten wordt de grootste groei verwacht.

Uit onderzoek van Nidap blijkt dat 24 procent van het opleidingsbudget van grote en middelgrote organisaties in Nederland voor e-learning wordt gereserveerd. In 2012 was dit nog 9 procent. Voor het onderzoek werden 330 HR-verantwoordelijken ondervraagd. Bedrijven investeren nog steeds het meeste in open inschrijving opleidingen. De grootste groei wordt echter voor e-learning, interne trainingen en incompany trajecten verwacht.

Het grootste deel (42%) van het opleidingsbudget wordt aan open inschrijving opleidingen bij externe opleiders gespendeerd. Slechts 14 procent van de HR-professionals verwacht dat het budget hiervoor het komende jaar nog stijgt. Eveneens 14 procent verwacht hier juist een daling. Eén op de drie verwacht wel een verdere stijging van het budget voor e-learning en interne trainingen.

Management- & leiderschapsontwikkeling prioriteit

De top drie vraagstukken waarvoor opleidingen en trainingen op dit moment worden georganiseerd zijn management- en leiderschapsontwikkeling (74%), kwaliteitszorg en veiligheid (67%) en interne samenwerking (65%). Talentmanagement staat met 55 procent op nummer 4.

E-learning vooral voor kwaliteitszorg
Met name grote organisaties (met meer dan 1.000 werknemers) maken op dit moment gebruik van e-learning. Het wordt het vaakst toegepast voor kwaliteitszorg- en veiligheidsvraagstukken (35%), verkoop of marketing (24%) en automatisering (20%). 16 procent zet e-learning in voor managementontwikkeling.

Guust-Jan Timmerman, Global Account Director bij CrossKnowledge, internationaal marktleider op het gebied van e-learning en blended learning voor management & leiderschap, herkent deze trend: "Door de crisis is langere tijd bezuinigd op opleiding en ontwikkeling. Bedrijven willen nu weer meer investeren, onder andere om het opgelopen 'achterstallig onderhoud' te compenseren. Daarbij wordt in Nederland nog enigszins voorzichtig omgesprongen met budgetten. Dit spreekt in het voordeel van e-learning en blended learning, omdat je hiermee als organisatie - met behoud van kwaliteit - per saldo meer krijgt voor je geld." Internationaal gezien wordt er al veel meer uitgegeven aan e-learning. Timmerman verwacht dan ook dat we hiermee in Nederland aan de vooravond staan van de zich reeds aftekende groei.

Digitaal leren populairst in de zorg
Toch blijft het aantal bedrijven dat e-learning inzet met 53 procent ongeveer gelijk ten opzichte van voorgaande jaren. Alleen in de zorg neemt dit aantal toe: 76 procent maakt hier nu gebruik van e-learning versus 54 procent in 2012. Een mogelijke verklaring voor de toegenomen populariteit in de zorg is de veranderde wet- en regelgeving om de kwaliteit van zorgpersoneel te waarborgen. Opleidingsbudgetten in de sector staan hierdoor onder druk. E-learning zorgt bovendien voor een grote mate van flexibiliteit en minder gederfde arbeidstijd.

Voorkeur voor (een deel) klassikaal
Uit eerder onderzoek van Nidap in samenwerking met Springest onder 3.087 werkende Nederlanders blijkt dat vrijwel iedereen bij voorkeur nog steeds een deel van zijn opleiding klassikaal volgt. HR-verantwoordelijken geven dan ook net als werknemers aan dat klassikale lessen het populairst zijn. Coaching en werkplek leren volgen op plek 2 en 3.

Top 5 leervormen

  1. Klassikale lessen
  2. Individuele begeleiding en coaching
  3. Werkplek leren
  4. Blended learning
  5. E-learning only

Incompany en interne trainingen meest gebruikte trainingstypen
Het trainingstype dat door verreweg de meeste organisaties wordt toegepast is de incompany training: 93 procent organiseert dergelijke trainingen en 26 procent van het opleidingsbudget wordt hieraan besteed. Op Springest, de site waar jaarlijks 3 miljoen Nederlanders een opleiding zoeken, vergelijken en boeken, neemt het aantal incompany aanvragen dan ook sterk toe. In 2014 was dit aantal verdubbeld ten opzichte van 2013. Dit jaar zijn al bijna evenveel aanvragen gedaan als in 2014, terwijl de drukste periode nog komt.

Interne trainingen en coaching worden ook door het merendeel van de bedrijven (81 en 80 procent) ingezet voor HRD. Dit is volgens de oprichter en CEO van Springest, Ruben Timmerman (overigens geen familie van Guust-Jan), vooral zichtbaar binnen de opleidingsvergelijkingssites op maat. Hier maken bedrijven als Aegon, Stork en Vattenfall gebruik van. “Zowel bestaande klanten als organisaties waarmee wij in gesprek zijn, benoemen steeds vaker hun focus op intern opleiden. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat bedrijven nu ook interne trainingen en trainers kunnen toevoegen op ons platform en e-learning-modules kunnen integreren. HR ziet graag dat medewerkers zelfstandig aan de slag gaan, maar wil tegelijkertijd controle behouden over de allocatie van budgetten. Door alle interne en externe opleidingsmogelijkheden centraal aan te bieden, maak je dit mogelijk.”

Vraag hier het volledige onderzoeksrapport aan

Citaten
""Door de crisis is langere tijd bezuinigd op opleiding en ontwikkeling. Bedrijven willen nu weer meer investeren, onder andere om het opgelopen 'achterstallig onderhoud' te compenseren. Daarbij wordt in Nederland nog enigszins voorzichtig omgesprongen met budgetten. Dit spreekt in het voordeel van e-learning en blended learning, omdat je hiermee als organisatie - met behoud van kwaliteit - per saldo meer krijgt voor je geld."" Guust-Jan Timmerman, Global Account Director bij CrossKnowledge
"HR ziet graag dat medewerkers zelfstandig aan de slag gaan, maar wil tegelijkertijd controle behouden over de allocatie van budgetten. Door alle interne en externe opleidingsmogelijkheden centraal aan te bieden, maak je dit mogelijk." Ruben Timmerman, Oprichter en CEO bij Springest
Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Springest Nederland

Over Springest

Springest is dé site waar je alles vindt om naast je werk te leren. Iedere maand zoeken en boeken 350.000 bezoekers cursussen en opleidingen in onze database van meer dan 250.000 leerproducten. Bezoekers kunnen filteren op basis van onder meer prijs, niveau, leerstijl en lesduur en meer dan 64.000 gedeelde ervaringen van cursisten raadplegen. Met Springest Go kunnen werkgevers opleidingen voor hun werknemers centraal aanbieden. Dit online leerplatform kan tevens in bestaande Learning Management Systemen geïntegreerd worden.

Springest is opgericht in 2008 (onder de naam Eduhub) om het voor iedereen makkelijker te maken de juiste opleiding te vinden. De in Amsterdam gevestigde organisatie heeft 50 medewerkers en heeft de ambitie om iedereen te helpen zijn volle potentieel te bereiken. Springest heeft kantoren in Nederland en Duitsland, en is verder actief in België en Engeland. Springest Go, de B2B-propositie van Springest, is hét leerplatform voor grote organisaties als PostNL, ING, Vattenfall, Bavaria, Siemens, Stork en Aegon.

berichten