Opleidingsbudget nu belastingvrij besteedbaar via XS2talent

Zelfregie en volledige keuzevrijheid voor werknemers dankzij integratie met Springest

03 JULI 2015, AMSTERDAM
XS2talent biedt werkgevers vanaf nu de unieke mogelijkheid om persoonlijke opleidingsbudgetten belastingvrij uit te betalen op naam van werknemers. Dit budget is voor de werknemer besteedbaar aan een opleiding naar keuze. Het zoeken en boeken verloopt via een leercatalogus. Deze wordt via Springest gevuld met duizenden opleidingen van honderden aanbieders.

XS2talent biedt werkgevers de unieke mogelijkheid om persoonlijke opleidingsbudgetten voortaan belastingvrij uit te betalen op naam van werknemers. Dit budget is voor de werknemer besteedbaar aan een opleiding naar keuze. In samenwerking met Springest, de site waar je alles kunt vinden om te leren, krijgen klanten van XS2talent nu eenvoudig toegang tot een database met meer dan 5.000 opleiders en ruim 160.000 opleidingen en trainingen. Philip Morris is de eerste organisatie die gebruik gaat maken van deze innovatieve constructie.

XS2talent administreert persoonlijke leerbudgetten voor en op naam van werknemers, in echt geld op een geblokkeerde rekening. Werknemers kunnen hun budget veilig meenemen over jaar- en organisatiegrenzen heen. Het gereserveerde bedrag kan uitsluitend gebruikt worden voor een werkgerelateerde opleiding of training. Voor het zoeken en boeken kunnen werknemers gebruikmaken van een leercatalogus, die nu via Springest gevuld wordt met opleiders.

Werknemers kunnen met de constructie zelf ook een deel van hun bruto salaris voor opleidingen reserveren met behoud van belastingvoordeel. Naast het belastingvoordeel, dat direct beschikbaar is voor de werknemer, besparen werkgevers vaak werkgeverslasten. Deze besparing kan oplopen tot meer dan 20 procent.

Initiatiefnemer van XS2talent, Jan Ide van Helden: “We streven ernaar zoveel mogelijk opleiders aan te sluiten op de catalogus, zodat iedereen een passende opleiding of training kan vinden voor zijn budget. Springest biedt actuele cursusdata van de meeste opleiders in Nederland. Bovendien kunnen werknemers profiteren van alle zoek- en filteropties van de vergelijkingssite.”

XS2talent is opgericht vanuit de wetenschap dat mensen tot ongekende mogelijkheden komen met hun talenten, als je hen aanspreekt op hun passie en zelf de regie geeft voor hun ontwikkeling. Ruben Timmerman, oprichter en CEO van Springest: “Het is onze missie om iedereen die iets wil leren te helpen de best passende opleiding, cursus of trainer te vinden. Met de oplossing van XS2talent kunnen werknemers maximaal profiteren van hun leerbudget. Dit maakt opleidingen aantrekkelijker. Dankzij onze samenwerking maken we opleidingen gezamenlijk ook toegankelijker.”

Volgens Timmerman is het voor werkgevers juist nu belangrijk om duidelijk te zijn over opleidingsmogelijkheden. Dit geldt niet alleen bij reorganisaties, zoals in het geval van Philip Morris: “Continu blijven leren is noodzakelijk geworden voor het uitoefenen van de meeste beroepen. Werknemers zijn zich hier steeds meer van bewust. Als je weet welke mogelijkheden jouw werkgever biedt en je eenvoudig zelf een opleiding of training kunt boeken, werkt dit stimulerend. Zo kun je als werkgever talent behouden en makkelijker nieuwe werknemers aantrekken.”

"De FNV wil bevorderen dat werknemers zeggenschap hebben over hun eigen scholing en ontwikkeling. Dit leidt tot krachtige werknemers die wendbaar en weerbaar zijn op de arbeidsmarkt. Het kunnen beschikken over een eigen scholingsbudget kan hiertoe een belangrijke bijdrage leveren." Isabel Coenen, beleidsadviseur arbeidsmarkt en onderwijs FNV
"Werknemers van nu moeten zich blijven ontwikkelen gezien de grote veranderingen op de arbeidsmarkt als gevolg van bijvoorbeeld robotisering. Als CNV Vakmensen vinden wij het van groot belang dat werknemers kunnen beschikken over persoonlijke budgetten." Piet Fortuin, vice voorzitter CNV Vakmensen
"Werkgeversvereniging AWVN is er voorstander van dat de werknemer de verantwoordelijkheid voor en de regie van zijn eigen ontwikkeling neemt en ziet in XS2talent een goede manier om daar een bijdrage aan te leveren." Piet Vessies, senior beleidsadviseur AWVN